עולם האמנות נמצא בתקופה של שינוי משמעותי כבר עשור. זהו שינוי פונדמנטלי של יחסי הכוחות, הגורמים המשפיעים והדינמיקה הכללית. חייבים להודות שעולם האמנות תמיד קצת מפגר אחרי השוק הכללי כי מדובר בתחום שמרני מאוד והגורמים המרכזיים בו עשו הכל על מנת לשמר את כוחם.
ובכן לא עוד. אני צופה שוירוס הקורונה יעביר אותנו אל נקודת האל-חזור שממנה השינוי בשוק יואץ. זה לא כי השחקנים והאינטרסים שלהם השתנו אלא שכללי המשחק השתנו באופן פתאומי, ולזמן ממושך, כך שמי שלא יתאים את עצמו פשוט ייעלם, ממש כמו אצל דרווין.
בעולם בו כל המוזיאונים סגורים, הגלריות פתוחות באופן מוגבל, ירידי אמנות מתבטלים וסיורי אמנות הם בלתי אפשריים חייבים למצוא דרכים אחרות לקיים את שדה האמנות.
מוזיאונים
מוזיאונים רבים עדכנו את הסיורים הוירטואליים שלהם, כלי שכבר קיים ברבים מהם, אולם המוזיאונים לא קידמו אותו במיוחד מחשש שיגרום לאנשים להישאר בבית ולא לקנות כרטיס למוזיאון. כעת הסיורים הוירטואליים מקבלים את מרכז הבמה.
אז אם חפצה נפשכם בסיור בלובר, הנהו כאן.
את מוזיאון ד'אורסיי אפשר לראות כאן.
רוצים לטייל במסדרונות האופיצי? לחצו פה.
בארץ:
מוזיאון ישראל מציע סיור וירטואלי באוספים הקבועים וכן פעילויות לילדים.
מוזיאון תל אביב מציע תכני וידאו וסיור וירטואלי במספר תערוכות מצומצם. בהמשך ככל הנראה יהיו גם שיחות עם אוצרים ואמנים.
גלריות
סיור וירטואלי בגלריות זמין גם הוא זה זמן דרך אפליקציית GalleriesNow שמאפשרת לחובבי האמנות להתעדכן בתערוכות האמנות המוצגות בגלריות המרכזיות בעולם. ממש בימים אלו עלה לאוויר מיזם דומה לארץ Degorla ומאפשר לנו להשלים חסכים ולהנות מחוויית הגלריה גם מהספה בבית. חיכיתי לזה הרבה ועכשיו, בזמן הכי חשוב, זה בא. שאפו.
ירידי אמנות
ירידי האמנות, שהמכירות בהם מהוות כיום כמחצית מההכנסות של הגלריות, גם הם אינם יכולים להתקיים במתכונת הרגילה. חלק מהירידים בוטלו, אחרים מאמצים מודל חדש. יריד ארט באזל-הונג קונג, למשל, פתח חדרי צפייה יעודיים לכל הגלריות המשתתפות, כאשר הכניסה מותנית בתשלום דומה למחיר כרטיס הכניסה ליריד באופן רגיל. מעניין לראות מה יהיו הישגי היריד השנה, המושפעים הן מהפורמט השונה וכן מהלך הרוח הגלובלי השחוח.
מכירות פומביות
בתי המכירות הפומביות היו בין הראשונים לאמץ את האונליין כאפיק מכירה לגיטימי המאפשר ללקוחותיהם להתמודד על יצירות כשהם נינוחים על הספה בפיג'מה. זה הגדיל משמעותית את מספר המשתתפים במכירות, גם אם בחדר עצמו רואים פחות אנשים. לדעתי אין היום בית מכירות שמכבד את עצמו שלא מאפשר התמחרות אינטרנטית, ולמעשה יש בתי מכירות רבים קטנים שכל פעילותם היא באונליין.
ומה לגבי רכישת אמנות?
רוב הגלריות שיש להן נוכחות פיזית לא מאפשרות רכישה ישירה באונליין. לחלקן יש נוכחות בגלריות אונליין אגריגטיביות כמו Artsy. ישנן גלריות אונליין גדולות אחרות כמו Artnet ו-Artprice ויש גלריות אונליין קטנות רבות שפונות לקהל יותר מקומי. ישנן פלטפורמות נהדרות כמו Saatchi Art המאפשרות לאמנים להעמיד למכירה את יצירותיהם באופן מקוון, כאשר הפלטפומה דואגת לסליקה והשילוח והאמן רק צריך לספק את היצירה. כבר היום מכירות האמנות אונליין מהוות כ-10% מסך שוק האמנות.
היתרון בגלריות האונליין הגדולות האלה הוא היכולת של הלקוח להגדיר פרמטרים שחשובים לו כמו גודל, מחיר ואפילו נושא וצבע ולהיחשף לעשרות ומאות דימויים. החיסרון בעיניי הוא אובדן ההקונטקסט של יצירת האמנות כיוון שהיא מנותקת מראייה רחבה יותר של תערוכה, גלריה וטקסט אוצרותי.
לאמנים יש אפיקים נוספים שהם פעילים בהם כמו האתר הפרטי שלהם, דף הפייסבוק וכן פרופיל האינסטגרם שלהם. האינסטגרם, פלטפורמה ויזואלית במהותה, הוכח כאפיק מכירות לא רע שמאפשר תקשורת ישירה בין האמן לקהל שלו, עדכונים בזמן אמיתי ויכולת להגיע לאנשים בכל רחבי העולם.
עד שהעולם יחזור לשפיות ואנחנו נוכל להיפגש בסיורים והדרכות, אני פתחתי את שירות SO-ART BINGE שמאפשר לכם לגוון את סדרות הנטפליקס הבלתי נגמרות בסרטי אמנות עלילתיים ודוקומנטריים. כך תוכלו ליהנות, לקבל השראה ולקבל ערך אמיתי. עוד לא הצטרפתם? הירשמו כאן בלינק ותקבלו ישירות למייל.
Comments