top of page

FRIEZE

עודכן: 19 בספט׳ 2019

איזו התרגשות! עוד שבועיים אני נוסעת ללונדון ליריד FRIEZE !!!

מיד אחרי ראש השנה אני עולה על מטוס והולכת לפגוש את אנשי הקשר שלי שיגיעו ליריד מכל העולם, ועל הדרך לשטוף את העיניים באמנות טובה.


יריד FRIEZE הוא החשוב ביותר בבריטניה היום, והוא מתחלק לשני חלקים: FRIEZE LONDON שמציג אמנות עכשווית, ו-FRIEZE MASTERS שמציג אמנות החל משחר ההיסטוריה ועד המאה ה-20, כולל. בפועל יש קצת חפיפה בין התחומים, בעיקר בנוגע לאמנים שפעלו במחצית השניה של המאה ה-20, אולם יש הבדל באווירה הכללית. בטח יכולתם לנחש שאצל המאסטרס האווירה מעונבת יותר, השטיחים רכים יותר והאנשים לרוב מבוגרים יותר. ב-FRIEZE LONDON האווירה דינמית וצעירה יותר, אבל אל תטעו – בשניהם יש מסחר ער.


Robert Indiana
FRIEZE sculpture park, Robert Indiana

יריד FRIEZE הוא דוגמה מצויינת לכך שירידי האמנות הגדולים היום הם לא רק במה מסחרית קרה. זה אמנם הצידוק לקיומם, אולם על מנת למשוך אנשים מכל העולם ולגרום להם לשהות במתחם כמה שיותר זמן, יוזמים מארגני היריד פעילויות וחלקים שאינם מסחריים באופיים, ותורמים לפיתוח השדה האמנותי והרווחה וההשכלה של המבקרים. זה עוד סממן של טשטוש הגבולות בעולם האמנות, ואין יותר שחור או לבן - אין מוסד שפועל רק בזירה המסחרית או רק בזירה האקדמית. אפילו בבינאלה בונציה, שנחשבת לאחד האירועים החשובים ביותר על סדר היום האמנותי ניתן למצוא השפעות פוליטיות ומסחריות רבות.


אז מה יש לנו הפעם?


WOVEN

תערוכה נושאית שנאצרה על ידי קוסמין קוסטינס מספרת את הסיפור העצוב של הקולוניאליזם והשפעתו על המורשת והמסורת המקומית, כפי שבאה לידי ביטוי בכלכלה ובטקסטיל, מימי ראשית הקולוניאליזם ועד היום, כאשר דרכים חדשות של ניצול יוצרות מורכבות חדשה. התערוכה מקבצת אמנים מדורות שונים ומכל רחבי העולם – ברזיל, מדגסקר, הפיליפינים, סין והודו. כולם עוסקים בטכניקות עמלניות מסורתיות וייחודיות למקום ומשתמשים בהן כאמצעי להביע עצמם.


Pacita Abad
Pacita Abad, Manila. Courtesy of Frieze Fairs

LIVE

תוכנית הלייב של היריד ענפה וכוללת הופעות פרפורמנס ומחול וכן עבודות משך המבוססות על זמן (דומה לעבודות של מרינה אברמוביץ'). הפרפורמנס הולך ותופס תאוצה בעולם האמנות ולאחרונה אפילו מינו אוצרת מיוחדת לתחום בטייט מודרן, אם כי הפרקטיקה של אספנות עבודות פרפורמנס היא עדיין מאתגרת. אגב, גם ביריד המקומי שלנו, צבע טרי, היתה רצועת לייב שהתקבלה בעניין רב. בין האמנים שיופיעו בFRIEZE וויליאם פורסיית, יוצר רב תחומי שבא מעולם הכוריאוגרפיה, ססיליה בנגולי ואוסקר שלמר.

FRIEZE TALKS

תוכניית ההרצאות של היריד היא בדרך כלל עמוסה במרצים מרתקים ומבוקשים. השנה יתרכזו FRIEZE LONDON בציון 100 שנים לבאוהאוס (מסתבר שזה נושא אטרקטיבי גם מחוץ לעיר הלבנה). את התוכנית ביריד המאסטרס אצר טים מארלו, האוצר הראשי של הרויאל אקדמי ודמות כריזמטית ומרכזית בפני עצמו. בין היתר ידברו אליזבת' פייטון, שבמקביל מציגה תערוכת יחיד בנשיונל פורטרט גלרי ומייקל קרייג-מרטין, מאבות הפופ הבריטי שהיה גם מורה של כמה מה-YBAs (Young British Artists) המוכרים ביותר. ההרצאות הן בחינם עבור כל מי שרכש כרטיס ליריד, אבל צריך לתפוס מקום...


Michael Craig-Martin

FOCUS

יש ביקוש רב מצד הגלריות להשתתף ב-FRIEZE וזאת מהסיבה הפשוטה שכיום כ-50% מההכנסות של הגלריות באות מהירידים. יש משהו באווירת הקנייה הזו, בלחץ שאם לא תסגור עסקה יבוא מישהו אחר ויקח את היצירה, שמביא למכירה והתוצאות המסחריות לא מאכזבות. כמו בכל דבר בו יש מגבלת מקום ויש ביקוש רב, מחיר ההשתתפות הולך ומאמיר. עבור הגלריות הענקיות והמבוססות זה משתלם אולם יש גלריות בעלות שם טוב שפשוט לא יכולות להרשות לעצמן לשלם את הסכומים האלה. ב-FRIEZE הבינו שאם לא ייחלצו לעזרתן של הגלריות הקטנות, היריד שלהם יהפוך לקניון משעמם בו ניתן למצוא רק את המותגים הגדולים, בלי האנרגיות והדינמיות של בוטיקים שצוברים תאוצה. כך נולד ה-FOCUS, בו מוקצה שטח מצומצם עבור גלריות צעירות (פחות מ-15 שנה – במונחים ישראליים זה נצח) מכל העולם. על המשבצת הזאת מתחרות מאות גלריות, מתוכן נבחרו 33 גלריות מ-19 מדינות. להבדיל מביריד עצמו, כאן הגלריות מצופות להציג תערוכה אצורה של אמן אחד בדרך כלל, באופן שמעשיר את הידע של המבקר ולא רק מוכר. ניכר שרבות מהגלריות בחרו להציג אמנים המשתייכים לקבוצות מיעוטים, כחלק מהלך רוח של תיקון ייצוגי שרווח כעת בכל השדרות של שדה האמנות, כולל במוזיאונים, בבתי המכירות וכתבי העת. במיוחד הייתי רוצה לראות את פסלי הגבס של קארון דייוויס.


Karon Davis
Karon Davis, courtesy of FRIEZE Fairs

Collections

פרוייקט ייחודי ליריד המאסטרס בו אוצרים מטעם היריד מייצגים את טרנד ה cross collecting עליו כתבתי בעבר, מתוך האוספים של גלריות המשתתפות ביריד. יוצגו כאן עבודות מיפן שעוסקות בתורות הזן והבודהיזם, מהמאה ה-12 ועד האוונגרד של המאה ה-20; ציורים של האמן ההודי S H Raza בשחור לבן ובטכניקה מסורתית, שיצר בשנותיו בפריס בשנות ה-80 וה-90; וכן אוסף של חפצים מעוצבים בידי גדולי המעצבים של המאה ה-20.


FRIEZE Sculpture


היריד יושב בליבו של פארק ריג'נט האהוב עליי כל כך בלונדון ובשבועות שלפני הפתיחה, היריד משתלט על כל הפארק וזורע בו פסלי חוץ רבים ומגוונים. זוהי חוויית אמנות בחינם, מתנה לתושבי לונדון. השנה הביאו לכאן יצוג משמעותי של פסלי המספרים של רוברט אינדיאנה, שהלך לעולמו לא מזמן. תמצאו כאן שמות ידועים נוספים כמו הומה באבא וטרייסי אמין, לצד הרבה אמנים צעירים ויצוג מרשים של המזרח.



אז כמו שאפשר לראות, החיים הם לא שחור לבן, וכמו שהביאנלה בונציה היא לא אירוע אמנותי משולל היבטים מסחריים, כך גם היריד הוא לא אירוע מסחרי גרידא.


אם אתם בלונדון בתאריכים 3-6 לאוקטובר כדאי לכם לקפוץ ליריד FRIEZE וליהנות מחוויית אמנות רב חושית.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page